.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
امروز در مجلس چه گذشت؟ + حاشیه ها

جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با حضور  197 نماینده در صحن علنی ساختمان بهارستان برگزار شد.

ادامه بررسی طرح حمایت از «سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال 91 کل کشور» در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی بود، که در نهایت طرح دو فوریتی حمایت از سرمایه گذاری‌های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال 1391 برای سومین بار در دستور کار بهارستان‌نشینان قرار گرفت که پس از 2 ساعت چکش‌کاری باز هم به جلسه بعد موکول شد.

احمد توکلی نماینده تهران در بخش‌هایی از بررسی مواد مربوط به این طرح نسبت به هرگونه برداشت بی رویه از صندوق توسعه ملی هشدار داد و گفت: در منطق تاسیس صندوق توسعه ملی این هدف نهفته است که ارز نفتی به ریال تبدیل نشود. چرا که منجر به بالا رفتن تقاضا و افزایش نقدینگی در کشور خواهد شد.


نماینده دولت: 80 درصد مشکلات تولید، نقدینگی است
رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در این جلسه طی سخنانی به عنوان نماینده دولت، اعلام کرد: دولت موافق حذف این بند است.

وی با بیان اینکه تولید ملی به نقدینگی نیاز دارد، تصریح کرد: این حکم برای حمایت از تولید گذاشته شده است و اگر مجموعه منابع صندوق توسعه ملی را تا پایان سال 40 میلیارد دلار در نظر بگیریم این صندوق از ابتدای تاسیس تا کنون، تعهداتی ایجاد کرده است و بخش تولید بیش از این ارقام، به نقدینگی نیاز دارد.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور همچنین یادآور شد: باید از تولید حمایت شود و این حذف یک راه حمایت از تولید است و به یقین حدود 80 درصد و شاید بیشتر، از مشکلات تولید، نقدینگی است.

توکلی: با این روال صندوق به مرور خالی خواهد شد
احمد توکلی نیز با بیان اینکه تبدیل ارز به ریال به تورم دامن خواهد زد، تصریح کرد: در پیش گرفتن این روش رکود را سبب خواهد شد و همان بیماری هلندی اقتصاد که بارها هشدار داده‌ام، رخ خواهد داد. امروز هیچ اقتصاددانی در اصل وجود بیماری هلندی تردیدی ندارد و اگر اختلاف نظری هم هست در تجویز دارو است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: این صندوق تاسیس شد که درآمد نفت به صورت ارزی به واردات ماشین‌آلات برای کمک به توسعه بخش تولید و صنعت و کشاورزی، استفاده شود. اگر زمانی خزانه ملی را با حماسه‌سرایی خالی کردیم و امروز که روز مباداست دستمان خالیست اجازه ندهید که باز اینکار با صندوق توسعه ملی شود و در آینده انگشت حسرت به دندان بگیریم.
توکلی با بیان اینکه تنها 10 درصد از منابع صندوق باید به صورت ریالی به بخش کشاورزی اختصاص یابد، خاطرنشان ساخت: قانون بودجه 91 در همین حد به ما اجازه داده است و اگر قرار باشد این به کل منابع صندوق تعمیم داده شود، در سال‌های بعد هم همین روال ادامه خواهد یافت و صندوق به مرور خالی خواهد شد.

وی تاکید کرد: اجازه ندهید منابع اقتصادی کشور و اقتصاد ملی به اسم تولید دچار تورم و رکود شود.

مصباحی مقدم: طرح حمایت از سرمایه گذاری عمرانی و تولید ملی موجب بی‌نظمی است
در همین حین بود که حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران طی تذکری بررسی ابهام بند "ب" طرح حمایت از سرمایه گذاری عمرانی و تولید ملی را در زمان بررسی بند "پ" این طرح موجب بی‌نظمی خواند.

وی افزود: ما بند "ب" را بررسی کردیم بنابراین دلیلی ندارد هنگام بررسی بند "پ"، مجددا بند "ب" را بررسی کنیم.

مصباحی مقدم خطاب به علی لاریجانی گفت: شما برای نظم مجلس به نمایندگان تذکر می‌دهید اما تعجب می‌کنم از اینکه چگونه برای بررسی ابهام آقای عبدالهی به بند "ب" که از آن عبور کرده بودید، بازگشتید.

ندیمی: مساله ارز یک جنگ روانی است نه موضوع اقتصادی
ایرج ندیمی نماینده لاهیجان نیز با ارائه پیشنهادی برای اصلاح این طرح، با بیان اینکه ‌ما هم اکنون در اقتصاد مقاومتی هستیم و باید تاکتیک خود را تغییر دهیم، گفت:موضوع ارز یک مسئله اقتصادی نیست بلکه یک جنگ سیاسی است. ما در حال مدیریت اقتصاد مقاومتی هستیم، چرا اصرار می‌کنیم فقط به یک روش عمل کنیم؟ اگر می‌خواهیم از تولید حمایت کنیم باید اجازه دهیم مدیریت انعطاف ناپذیر داشته باشیم.
وی تصریح کرد: ما هر سدی را باید در راستای حمایت از کار و سرمایه ایرانی بشکنیم و مدیریت باید باز کننده گره‌ها باشد. بانک‌های ما در تراز و میزان پرداخت‌شان به دلیل انواع مسائل نمی‌توانند از تولید حمایت کنند. از این رو باید شرایط کنونی را از جهت حفظ ظرفیت تولیدکنندگان بر سرمایه در گردش آنان، حمایت کنیم و اهتمام داشته باشیم تا تولید رونق یابد.

*نمایندگان مجلس با افزایش حقوق شهرداران و اعضای شوراهای شهر مخالفت کردند.



یک فوریت اصلاح موادی از قانون شوراهای شهر و روستا در جهت افزایش حقوق شهرداران و اعضای شورای شهر دستور کار امروز مجلس بود.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود از جایگاه طراح این یک فوریتی با بیان اینکه مدیریت شهری با توجه به جمعیت عظیم شهرنشین کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: برطبق آمار 52 درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می کنند، در چنین شرایطی نه تنها مدیریت شهری در شکل عام بسیار مهم است که مدیریت کلان شهرها بسیار حساس و شهرداران باید از اختیارات لازم برخوردار شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با اشاره به اینکه یک دوره حضور اعضای شهر باید در حکم یک مقطع تحصیلی محسوب شود، افزود: این یک فوریت همانند انتخابات مجلس خواستار ارتقا مدرک تحصیلی است از سوی دیگر همانند مجلس که یک دوره نمایندگی یک مقطع تحصیلی محسوب می شود 4 سال حضور اعضای شورا هم برای یکبار یک مقطع محسوب شود.

قاضی‌پور: نمی‌توان افراد بی‌سواد و دیپلمه را به زور به شوراهای شهر فرستاد
نادر قاضی پور نماینده ارومیه اما در مخالفت با این یک فوریت، با بیان اینکه آماری در خصوص میزان استعفا و استیضاح شهرداران برای ذکر فوریت این طرح ارائه نشد، گفت: در این فوریت یک دوره حضور در شورا یک مقطع تحصیلی در نظر گرفته شده است در حالیکه امروز در همه شهرهای کوچک دانشگاه پیام نور، آزاد، علمی کاربردی و دولتی وجود دارد و دلیلی ندارد یک فرد بی سواد یا دیپلمه را به زور به شورا بفرستیم.

وی تصریح کرد: اگر مردم یک شهر 20 هزار نفری نمی‌توانند از بین تحصیلکرده‌های خود اعضای شورا را انتخاب کنند آیا ما باید به دیپلمه‌ها و بی سوادها مدرک تحصیلی بدهیم.

عضو کمیسیون صنایع در ادامه با اشاره به بند درج شده در این فوریت مبنی بر قائل شدن حق اعتراض برای شهرداران در صورت استیضاح، گفت: در شهر کوچکی که شورای شهر 3 نفره آن شهردار را قبول ندارند اگر او بر سر کار بماند باید هر روز شاهد جنگ و دعوا باشیم.
قاضی پور ادامه داد: فرض کنید وزیری از سوی مجلس استیضاح و برکنار شود آیا می توان به او این حق را داد که در شورای نگهبان از مجلس شکایت یا اعتراض کند. شوراها تازه در حال پا گرفتن هستند و دلیلی ندارد با این قسم تصمیمات کار را برای آنها مشکل کنیم.
ایرج ندیمی نماینده لاهیجان اما از دیگر موافقان این طرح یک فوریتی بود. وی با بیان اینکه تجربه برابر با علم است، گفت: کسی که 4 سال یا بیشتر در جریان چم و خم مسائل شورا بوده است و زمان خود را وقف مردم کرده است و اگر کاندید شود دوباره هم رای می آورد نباید به دلیل سطح تحصیلی از رقابت باز بماند.

* یک فوریت این طرح در نهایت به رای گذاشته و نمایندگان با آن مخالفت کردند.


موافقت مجلس با فوریت طرح الزام دولت به تمرکززدایی/مصوبات جدید مجلس برای حمایت از تولید و عمران
وکلای ملت با 112رأی موافق، 38رأی مخالف و 20 رأی ممتنع از 220 نماینده حاضر در جلسه، به یک فوریت طرح مذکور رأی مثبت دادند.

در این جلسه یونس اسدی نماینده مشکین‌شهر به عنوان طراح، غلامرضا کاتب نماینده گرمسار به عنوان مخالف و حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده بم، به عنوان موافق فوریت طرح الزام دولت به تمرکز‌زدایی در صحن علنی سخنرانی کردند.

طراحی طرح مذکور، با یادآوری اشکالات اساسی موجود در بودجه‌ریزی، نحوه تدوین بودجه‌های سالانه را به شدت تمرکزگرا دانست و گفت که با تصویب این طرح، کشور نجات پیدا می‌کند و بودجه از حالت تمرکزگرایی خارج می‌شود.

کوچک زاده مصیبت آن دنیایش را پذیرفت!
مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی تذکری در صحن علنی مجلس خطاب به هیئت رئیسه اظهار داشت: در ابتدا از آقای باهنر و هیئت رئیسه که بالاخره ما را درک کردند، تا تذکر دهیم، تشکر می‌کنم.

کوچک‌زاده ادامه داد: ماده 17 مربوط به سوگند هیئت رئیسه می‌شود؛ هیئت رئیسه سوگند خورده که با مراعات بیطرفی کامل آئین نامه را اجرا کند؛ بنده صراحتا ادعا می‌کنم و مصیبت آن دنیایی‌اش را هم می‌پذیرم که آقای دهقان و برخی دیگر از اعضای هیئت رئیسه این بیطرفی را رعایت نمی‌کنند.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: آقای دهقان به چه حقی می‌گوید که فلان کس اصرار دارد تذکر دهد؛ آیا در آئین نامه آمده هر کسی که اصرار داشت باید تذکر دهد.

سوء تدبیرها را برطرف کنید/از وزرا میخواهیم مطابق قانون اساسی به وظایف خود عمل کنند
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست جمعی از نمایندگان برای طرح استیضاح وزیر صنعت، خواستار مذاکره آنها با هیات رییسه شد. مصطفی افضلی‌فرد در تذکری با بیان اینکه مقام معظم رهبری در پیامی به مسئولان قانون را فصل‌الخطاب عنوان کردند، گفت: از این رو به استناد اصل 43 قانون اساسی از وزرای راه و شهرسازی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و صنعت و معدن و تجارت می خواهم که نیازهای اساسی مردم را که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می‌باشد، تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ وظیفه‌ نظارتی مجلس و دولت برای تامین معیشت مردم از سوی رهبری مورد تاکید قرار گرفته است. ایشان فرمودند که سوء تدبیرها از جمله مواردی است که باعث به وجود آمدن مشکلات شده است و از این رو به حفظ آرامش تاکید کردند.

این عضو کمیسیون اصل 90 اظهار داشت: از وزرای مربوطه تقاضا می‌شود که مطابق قانون اساسی به وظایف خود عمل کنند و در نظر داشته باشند که منظور از کار مضاعف تنها تشکیل کمیته نیست، بلکه کیفیت نیز حائز اهمیت است.

همچنین نمایندگان مجلس با تصویب جزئیات طرحی در حمایت از سرمایه گذاری های عمرانی و تولید ملی ضمن اصلاح قانون بودجه سال 1391 کل کشور ، قوانینی را برای محاسبه نرخ ارز مختص تولید و سرمایه گذاری تعیین کردند که دولت با آن مخالف بود.

درخواست باهنر از نمایندگان برای توقف استیضاح همزمان وزرا
همچنین محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس با اشاره به درخواست جمعی از نمایندگان برای طرح استیضاح یکی از وزرا، خواستار مذاکره آنها با هیات رییسه شد و گفت: عرف این نبوده که چند وزیر به صورت همزمان با هم استیضاح شوند.
باهنر که اداره جلسه علنی ظهر امروز را بر عهده داشت، اظهار کرد: تعدادی از همکاران طرح استیضاح یکی از وزرا را به هیات رییسه ارجاع کردند و ما از آنها خواهش کردیم در هیات رییسه در این باره مذاکره کنیم. با توجه به اینکه استیضاح دیگری در دستور کار مجلس است اگر ضرورت داشت بعد از این استیضاح، طرح استیضاح دیگر را بررسی خواهیم کرد.
گفتنی است در جلسه علنی روز یکشنبه طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام وصول شد و از سوی دیگر درخواست برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در قالب طرحی در دست تدوین است.



*********

در حاشیه صحن علنی مجلس؛

* زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص سهمیه ویژه حج بازیگران گفت:  30 سهمیه اختصاص یافته حج تمتع به بازیگران تئاتر و سینمای کشور غیرعادلانه و سؤال‌برانگیز است.

* سید علی طاهری با اشاره به اعزام تعدادی از بازیگران سینما و تلویزیون به حج در روزهای اخیر گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود در سهمیه سفر حج در نظر گرفتن سهمیه برای بازیگران برای سفر حج در واقع ضایع کردن حق کسانی است که مدتها در نوبت بوده‌اند. با توجه به سفر حج بازیگران، مقامات سازمان حج و زیارت به کمیسیون فرهنگی مجلس فرا خوانده می‌شوند و باید به سؤالات موجود در این زمینه پاسخ بدهند.

* محمد مهدی زاهدی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خراسان شمالی درخصوص برخی بی تدبیری ها توسط مسئولین تاکید کرد: مسوولان باید به خرد جمعی احترام بگذارند؛ چراکه عامل اصلی مشکلات دوری از کار کارشناسی است؛ بنابراین اگر دولت از نخبگان و کارشناسان در حوزه های مختلف استفاده کند سیاست یکپارچه و مستمر همراه با عقلانیت شکل خواهد گرفت.

* اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی طرح سؤال از رئیس‌جمهور که در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قرار دارد را به نفع مصالح کشور ندانستند و  با صدور بیانیه‌ای درباره سؤال از رئیس‌جمهور تاکید کرد:‌ این اقدام نمایندگان، به ظن قوی کمکی به حل مشکلات موجود نمی‌کند، بلکه می‌تواند تنش‌زا و التهاب آفرین باشد.

* غلامحسین شیری‌‌علی‌آبادی نماینده مردم هشترود در مجلس با بیان اینکه بازاریان و اصناف همواره وفادار به انقلاب و روحانیون بوده‌اند گفت که در این مقطع زمانی عده‌ای می‌خواهند نام نیک بازاریان را خدشه‌دار کنند.


* علی مطهری در حاشیه جلسه صبح روز چهارشنبه مجلس در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تاکنون سه نفر از امضاکنندگان امضای خود را از سوال از رییس‌جمهور پس گرفتند، اما شش نفر هم به جمع سوال‌کنندگان اضافه شدند، بنابراین فکر نمی‌کنم سوال از رییس‌جمهور منتفی شود.

* غلامعلی حدادعادل در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت درباره اظهارت علی مطهری مبنی بر اینکه سوال از رییس‌جمهور منتفی نمی‌شود، گفت: آقای مطهری نظر خودشان را گفتند و فراکسیون هم نظر خودش را دارد، آقای مطهری عضو فراکسیون ما نیستند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.113 seconds.